Ее основатель - преподобный Сергий Радонежский.
Его мощи и по сей день являются величайшей святыней Лавры.
Рака с мощами Преподобного Сергия находится в древнейшем белокаменном Троицком соборе. И это не случайно. Ведь Сергий Радонежский основал монастырь с главным храмом во имя Пресвятой Троицы, веруя, что "взиранием на святую Троицу побеждался страх перед ненавистной рознью мира сего". В Живоначальной Троице есть совершенство вечной жизни и образец для жизни человека. В учении Преподобного Сергия о Пресвятой Троице русский народ глубоко почувствовал свое кафолическое, вселенское призвание жить по законам любви, ибо Святая Троица есть бесконечная Любовь Трех нераздельных, единосущных Лиц.
Постриженик Троицкой Сергиевой обители, преп. Андрей Рублев, написал по благословению преподобного Никона в похвалу святому авве Сергию икону "Троица".
Вплотную к Троицкому собору примыкает придел в честь преподобного Никона Радонежского, построенный в 1548 году. Зеленая пристройка к Никоновскому приделу носит название "Палатка трех мощей".
В ней находятся мощи святителя Иоасафа, митрополита Московского, святителя Серапиона, архиепископа Новгородского, и преподобного Дионисия Радонежского.
А икона Святой Троицы преп. Андрея Рублева находилась в Троицком соборе Троицкого монастыря, ставшего впоследствии лаврой, до двадцатых годов XX столетия. В 1929 году икона "Троица" была перенесена в Третьяковскую галерею. Но в иконостасе собора по сей день находится храмовая икона – точная копия Живоначальной Троицы преподобного Андрея Рублева.
В "Троице" представлено триединое божество в образе трех ангелов, восседающих вокруг стола с жертвенной чашей. Изображение на этой иконе интерпретируется по-разному. Согласно одной из трактовок, как отмечает М.Дунаев, "Бог Отец - Ангел, сидящий слева, символ Его - расположенный над Ним дом (творение мира символически уподобляется Домостроительству); Бог Сын, Христос - средний Ангел, символ Его - изображенное над Ним древо, символ Креста, на котором Иисус Христос принес Себя в искупительную жертву; правый Ангел - Бог Дух Святой, и над Ним - изображение горы, символа духовного возвышения. Стол - не пиршественный, но алтарь для принесения жертвы, потому на нем нет утвари, но одна чаша; голова тельца в чаше - прообраз новозаветного Агнца-Христа, отдавшего Себя на заклание.
Церковь преподобного Сергия с трапезной построенная в стиле московского барокко, отличается великолепием убранства. К трапезной примыкает Михеевская церковь.
Храм во имя иконы Смоленской Божией Матери был построен на средства А.Г. Разумовского.
Венчает архитектурный ансамбль монастыря пятиярусная колокольня, построенная в 1741-1770 гг. Высота ее составляет 87 м (колокольня Новодевичьего монастыря имеет высоту 72 м, Иван Великий в Кремле - 81 м).
В 1742 г. в Троице-Сергиевой Лавре была открыта духовная семинария, в 1744 г. монастырь был возведен в высший ранг Лавры. С 1814 г. в Троице-Сергиевой Лавре находилась Духовная академия.
Рядом с часовней бьет родник со святой водой под сенью с крестом, из которого и течет святая вода.
Вплотную к Троицкому собору примыкает придел в честь преподобного Никона Радонежского, построенный в 1548 году. Зеленая пристройка к Никоновскому приделу носит название "Палатка трех мощей".
В ней находятся мощи святителя Иоасафа, митрополита Московского, святителя Серапиона, архиепископа Новгородского, и преподобного Дионисия Радонежского.
А икона Святой Троицы преп. Андрея Рублева находилась в Троицком соборе Троицкого монастыря, ставшего впоследствии лаврой, до двадцатых годов XX столетия. В 1929 году икона "Троица" была перенесена в Третьяковскую галерею. Но в иконостасе собора по сей день находится храмовая икона – точная копия Живоначальной Троицы преподобного Андрея Рублева.
В "Троице" представлено триединое божество в образе трех ангелов, восседающих вокруг стола с жертвенной чашей. Изображение на этой иконе интерпретируется по-разному. Согласно одной из трактовок, как отмечает М.Дунаев, "Бог Отец - Ангел, сидящий слева, символ Его - расположенный над Ним дом (творение мира символически уподобляется Домостроительству); Бог Сын, Христос - средний Ангел, символ Его - изображенное над Ним древо, символ Креста, на котором Иисус Христос принес Себя в искупительную жертву; правый Ангел - Бог Дух Святой, и над Ним - изображение горы, символа духовного возвышения. Стол - не пиршественный, но алтарь для принесения жертвы, потому на нем нет утвари, но одна чаша; голова тельца в чаше - прообраз новозаветного Агнца-Христа, отдавшего Себя на заклание.
Движения рук и позы Ангелов своей смысловой наполненностью символизируют неделимое единство действий всех трех Лиц Пресвятой Троицы: благословляющий жест руки левого Ангела (Бога Отца) обращен к чаше и символизирует призыв Сыну принести Себя в жертву; склоненная к Отцу голова Сына (средний Ангел) и ответный благословляющий жест, направленный к чаше, символизирует согласие с Отцом (...впрочем не как Я хочу, но как Ты (Мф. 26, 39)); третий Ангел, свидетель этого призыва к жертве и согласия на нее, есть Дух Святой, Утешитель, свидетельствующий о духовной высоте совершившегося.
Фигуры Ангелов вписаны в круг, и ни одна из них не может быть изъята из неделимого единства изображения так, чтобы не нарушилось это единство, символизируя тем самым нераздельность Пресвятой Троицы, а индивидуальное своеобразие каждого из Ангелов говорит о Ее неслиянности".
Во времена Ивана IV Грозного было начато возведение собора Успения Пресвятой Богородицы. Кроме главного престола, в честь Успения Божией Матери, за иконостасом собора находятся еще три придела: Святителя Николая Чудотворца, великомученика Феодора Стратилата и мученицы Ирины.
В Успенском соборе находятся мощи святых московских митрополитов – святителя Филарета (Дроздова; † 1867) и святителя Иннокентия (Вениаминова; † 1879).
В Успенском соборе находится также деревянный гроб преподобного Сергия Радонежского.
Надвратная церковь во имя св. Иоанна Предтечи построена в 1693 г.
Ворота под храмом являются парадным входом в монастырь.
.
Шатровая церковь преподобных Зосимы и Савватия Соловецких при Больничных палатах сооружена в 1635—1637 гг.Церковь преподобного Сергия с трапезной построенная в стиле московского барокко, отличается великолепием убранства. К трапезной примыкает Михеевская церковь.
Храм во имя иконы Смоленской Божией Матери был построен на средства А.Г. Разумовского.
Венчает архитектурный ансамбль монастыря пятиярусная колокольня, построенная в 1741-1770 гг. Высота ее составляет 87 м (колокольня Новодевичьего монастыря имеет высоту 72 м, Иван Великий в Кремле - 81 м).
В 1742 г. в Троице-Сергиевой Лавре была открыта духовная семинария, в 1744 г. монастырь был возведен в высший ранг Лавры. С 1814 г. в Троице-Сергиевой Лавре находилась Духовная академия.
В 1867 году была построена церковь праведного Филарета Милостивого, придела к храму Сошествия Духа Святого.
У северной стены церкви Сошествия Святого Духа на апостолов,
под спудом, покоятся мощи преподобного Максима Грека.
В Надкладезной часовне находится икона "Живоносный источник". Рядом с часовней бьет родник со святой водой под сенью с крестом, из которого и течет святая вода.
To Laurels Trinity-sergieva — the largest orthodox man's ставропигиальный a monastery of Russia (РПЦ), located in city centre Sergiev Posad of Moscow Region, on the river Konchure.
Its founder - Saint Sergy Radonezhsky.
Its hallows and are to this day the greatest relic of Monastery.
Cancer with hallows of Saint Sergija is in the most ancient белокаменном Troitsk a cathedral. And it is not casual. After all Sergy Radonezhsky has based a monastery with the main temple in a name Presvjatoj of the Trinity, believing that "looking at a sacred Trinity won fear before hated рознью this world". In Zhivonachalnoj to the Trinity there is a perfection of an eternal life and the sample for human life. In the doctrine of Saint Sergija about Presvjatoj to the Trinity Russian people have deeply felt the кафолическое, universal calling to live under love laws for the Sacred Trinity is infinite Love of Three unseparable, единосущных Persons.
Постриженик Troitsk Sergievoj of a monastery, преп. Andrey Rublyov, has written on blessing of Saint Nikona to a praise sacred авве Sergiju an icon "Trinity".
Closely the Troitsk cathedral is adjoined by a side-altar in honour of Saint Nikona Radonezhsky, constructed in 1548. The green extension to the Nikonovsky side-altar carries the name "Tent of three hallows".
In it there are hallows of prelate Ioasafa, the metropolitan Moscow, prelate Serapiona, the archbishop Novgorod, and Saint Dionisija Radonezhsky.
Серапионова tent of the Troitsk cathedral:
And an icon of the Sacred Trinity преп. Andrey Rublyov was in Troitsk a cathedral of the Troitsk monastery which has become subsequently by monastery, till twentieth years of XX century. In 1929 an icon "Trinity" has been transferred to the Tretyakov gallery. But in a cathedral iconostasis to this day there is a temple icon – an exact copy Zhivonachalnoj of the Trinity of Saint Andrey Rublyov.
In "Trinity" the triune deity in an image of three angels sitting round a table with a sacrificial bowl is presented. The image on this icon is interpreted differently. According to one of treatments as M.Dunaev marks, "God the Father - Angela, sitting at the left, Its symbol sitting at the left - the house located over It (the creation of the world symbolically assimilates to Domostroitelstvu); God the Son, the Christ - average of Angela, Its symbol - the tree represented over It, the Cross symbol on which Jesus Christ has brought Itself in искупительную a victim; right Angela - God Spirit Sacred, and over It - the image of mountain, a symbol of a spiritual eminence. A table - not пиршественный, but an altar for bringing of a victim therefore on it there are no utensils, but one bowl; a little body head in a bowl - a prototype of the new treasured Innocent person-hrista who has given on sacrifice.
Movements of hands and a pose of Angels the semantic fullness symbolise indivisible unity of actions of all three Persons Presvjatoj of the Trinity: blessing gesture of a hand left Angela (God of the Father) is turned to a bowl and symbolises an appeal to the Son to sacrifice Itself; the head of the Son inclined to the Father (average of Angela) and the reciprocal blessing gesture directed to a bowl, symbolises the consent with the Father (... However not as I want, but as You (Mf. 26, 39)); the third Angela, the witness of this appeal to a victim and the consent to it, is Spirit Sacred, the Comforter testifying to spiritual height of the made.
Figures of Angels are entered in a circle, and any of them cannot be withdrawn from indivisible unity of the image so that this unity was not broke, symbolising thereby indivisibility Presvjatoj of the Trinity, and the individual originality of each of Angels speaks about It неслиянности ".
At the time of Ivan of IV Grozny there has been begun erection of a cathedral of Uspenija Presvjatoj Bogoroditsy. Except the main throne, in honour of the Assumption of Bozhiej of Mother, behind a cathedral iconostasis there are three more side-altars: Prelate Nikolay Chudotvortsa, great martyr Feodora Stratilata and martyr Irina.
In the Uspensky cathedral there are hallows of sacred Moscow metropolitans – prelate Philaret (Drozdova; † 1867) and prelate Innokentija (Veniaminova; † 1879).
In the Uspensky cathedral there is also a wooden coffin of Saint Sergija Radonezhsky.
The nadvratnaja church for the sake of St. John Predtechi is constructed in 1693
Its passes are decorated by a list with scenes from a life прп. Сергия.
Gate under a temple are a main entrance in a monastery.
.
The tent church of Saint Zosimy and Savvatija Solovetsky at Hospital chambers is built in 1635-1637
The church of Saint Sergija with трапезной constructed in style of the Moscow baroque, differs magnificence of furniture. To трапезной the Miheevsky church adjoins.
The temple for the sake of an icon of Smolensk Bozhiej of Mother has been constructed on A.G.Razumovsky's means.
Crowns a monastery architectural ensemble пятиярусная a belltower constructed in 1741-1770 its Height makes 87 m (the belltower of the New maiden monastery has height of 72 m, Ivan Veliky in the Kremlin - 81).
In 1742 in the Trinity-sergievoj to Laurels the theological seminary has been opened, in 1744 the monastery has been erected in the higher rank of Monastery. Since 1814 in the Trinity-sergievoj to Laurels there was a Spiritual academy.
In 1867 just Philaret Milostivogo's church, a side-altar to a temple of Soshestvija of Spirit Sacred has been constructed.
At northern wall of church Soshestvija of the Holy Spirit on apostles,
Under a bushel, Saint Maxim Greka's hallows are based.
In Nadkladeznoj to a chapel there is an icon "Zhivonosnyj a source".
Its founder - Saint Sergy Radonezhsky.
Its hallows and are to this day the greatest relic of Monastery.
Cancer with hallows of Saint Sergija is in the most ancient белокаменном Troitsk a cathedral. And it is not casual. After all Sergy Radonezhsky has based a monastery with the main temple in a name Presvjatoj of the Trinity, believing that "looking at a sacred Trinity won fear before hated рознью this world". In Zhivonachalnoj to the Trinity there is a perfection of an eternal life and the sample for human life. In the doctrine of Saint Sergija about Presvjatoj to the Trinity Russian people have deeply felt the кафолическое, universal calling to live under love laws for the Sacred Trinity is infinite Love of Three unseparable, единосущных Persons.
Постриженик Troitsk Sergievoj of a monastery, преп. Andrey Rublyov, has written on blessing of Saint Nikona to a praise sacred авве Sergiju an icon "Trinity".
Closely the Troitsk cathedral is adjoined by a side-altar in honour of Saint Nikona Radonezhsky, constructed in 1548. The green extension to the Nikonovsky side-altar carries the name "Tent of three hallows".
In it there are hallows of prelate Ioasafa, the metropolitan Moscow, prelate Serapiona, the archbishop Novgorod, and Saint Dionisija Radonezhsky.
Серапионова tent of the Troitsk cathedral:
And an icon of the Sacred Trinity преп. Andrey Rublyov was in Troitsk a cathedral of the Troitsk monastery which has become subsequently by monastery, till twentieth years of XX century. In 1929 an icon "Trinity" has been transferred to the Tretyakov gallery. But in a cathedral iconostasis to this day there is a temple icon – an exact copy Zhivonachalnoj of the Trinity of Saint Andrey Rublyov.
In "Trinity" the triune deity in an image of three angels sitting round a table with a sacrificial bowl is presented. The image on this icon is interpreted differently. According to one of treatments as M.Dunaev marks, "God the Father - Angela, sitting at the left, Its symbol sitting at the left - the house located over It (the creation of the world symbolically assimilates to Domostroitelstvu); God the Son, the Christ - average of Angela, Its symbol - the tree represented over It, the Cross symbol on which Jesus Christ has brought Itself in искупительную a victim; right Angela - God Spirit Sacred, and over It - the image of mountain, a symbol of a spiritual eminence. A table - not пиршественный, but an altar for bringing of a victim therefore on it there are no utensils, but one bowl; a little body head in a bowl - a prototype of the new treasured Innocent person-hrista who has given on sacrifice.
Movements of hands and a pose of Angels the semantic fullness symbolise indivisible unity of actions of all three Persons Presvjatoj of the Trinity: blessing gesture of a hand left Angela (God of the Father) is turned to a bowl and symbolises an appeal to the Son to sacrifice Itself; the head of the Son inclined to the Father (average of Angela) and the reciprocal blessing gesture directed to a bowl, symbolises the consent with the Father (... However not as I want, but as You (Mf. 26, 39)); the third Angela, the witness of this appeal to a victim and the consent to it, is Spirit Sacred, the Comforter testifying to spiritual height of the made.
Figures of Angels are entered in a circle, and any of them cannot be withdrawn from indivisible unity of the image so that this unity was not broke, symbolising thereby indivisibility Presvjatoj of the Trinity, and the individual originality of each of Angels speaks about It неслиянности ".
At the time of Ivan of IV Grozny there has been begun erection of a cathedral of Uspenija Presvjatoj Bogoroditsy. Except the main throne, in honour of the Assumption of Bozhiej of Mother, behind a cathedral iconostasis there are three more side-altars: Prelate Nikolay Chudotvortsa, great martyr Feodora Stratilata and martyr Irina.
In the Uspensky cathedral there are hallows of sacred Moscow metropolitans – prelate Philaret (Drozdova; † 1867) and prelate Innokentija (Veniaminova; † 1879).
In the Uspensky cathedral there is also a wooden coffin of Saint Sergija Radonezhsky.
The nadvratnaja church for the sake of St. John Predtechi is constructed in 1693
Its passes are decorated by a list with scenes from a life прп. Сергия.
Gate under a temple are a main entrance in a monastery.
.
The tent church of Saint Zosimy and Savvatija Solovetsky at Hospital chambers is built in 1635-1637
The church of Saint Sergija with трапезной constructed in style of the Moscow baroque, differs magnificence of furniture. To трапезной the Miheevsky church adjoins.
The temple for the sake of an icon of Smolensk Bozhiej of Mother has been constructed on A.G.Razumovsky's means.
Crowns a monastery architectural ensemble пятиярусная a belltower constructed in 1741-1770 its Height makes 87 m (the belltower of the New maiden monastery has height of 72 m, Ivan Veliky in the Kremlin - 81).
In 1742 in the Trinity-sergievoj to Laurels the theological seminary has been opened, in 1744 the monastery has been erected in the higher rank of Monastery. Since 1814 in the Trinity-sergievoj to Laurels there was a Spiritual academy.
In 1867 just Philaret Milostivogo's church, a side-altar to a temple of Soshestvija of Spirit Sacred has been constructed.
At northern wall of church Soshestvija of the Holy Spirit on apostles,
Under a bushel, Saint Maxim Greka's hallows are based.
In Nadkladeznoj to a chapel there is an icon "Zhivonosnyj a source".